VOV reis Zwitserland – juni 2022

VOV reis naar Zwitserland 9 t/m 17 juni 2022

Foto’s en tekst: Carole Modderman

Wat hebben we een prachtige reis gemaakt met een geweldige groep!

Op 9 juni was het eindelijk zover. Het was voor ons, Jannie en Carole, de eerste keer dat we met de VOV meegingen op reis. Een gecombineerde bus- en treinreis door Zwitserland. Vanuit Voorschoten stoomden wij met chauffeur Peter door naar Mulhouse om te dineren en te overnachten.

De volgende dag hadden we een tussenstop in Montreux met een boottochtje op het meer van Genève. De boot meerde een paar keer aan bij verschillende dorpen. Een lijnboot dus!

De wandeling langs de boulevard met het standbeeld van Freddie Mercury was kleurrijk en prachtig. De bus weer in en op naar Saas Grund waar het diner wachtte en een mooie zomeravond. Na het diner heerlijk gewandeld langs het beekje.

De volgende morgen kregen we een rondleiding door het dorp van onze reisleider/chauffeur Peter. De zeer oude houten huizen met smalle steegjes oogden nog functioneel. Met de kabelbaan gingen we omhoog naar Hohsaas met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. Verrassend mooie kleinere bloemen waren erboven te bewonderen. Van Lennie kregen we uitleg.

Onderweg naar het stuwmeer van Mattmark, kwamen wij gevechten tegen van de Hérens koeien. En in de bus was een enorme discussie of de koeien wel vrouwelijk waren? Dat bleek toch het geval volgens Peter.

In Saas Fee staan de voorraadschuren op zogeheten stenen paddestoelen om te verhinderen dat de muizen er in kunnen om de voorraad op te snoepen.

Vanuit Täsch namen we de trein naar Zermatt, een autovrij dorp, om daar in de tandradbaan Gornergratbahn te stappen en de Matterhorn te bewonderen.

Het uitzicht is overweldigend. Grote gletsjers, al waren ze al behoorlijk geslonken door de klimaatverandering. In het kerkje heb ik nog een kaarsje aangestoken.

Daarnaast staat een groot gebouw boven waar een prachtige film wordt vertoond van de 4 seizoenen om de Matterhorn. Samen met Lennie en een virtuele bril gingen wij als paraglider over en om de Matterhorn heen. Dit was heel realistisch en fantastisch om mee te maken. Je hebt het gevoel dat je er echt om heen zweeft.

We konden wat langer blijven, want de trein had een storing. Wat nu? Gelukkig zijn er ook skigondels die naar beneden gaan. Dat vond niet iedereen leuk. Jannie kreeg een meneer naast zich in de gondel die vroeg of hij haar mocht vasthouden. Hij was oprecht bang en had dan ook nooit voor de gondel gekozen.

Onverwacht was er dus een wandeling door het dorp Zermatt, waar we op weg naar de trein onszelf trakteerden op een heerlijk ijsje.

Op de terugtocht naar Saas Grund genoten van het uitzicht op de bergen met wijnvelden.

Onderweg naar de Furkapas stopten we bij de hangbrug Gomsbrug. Verschillenden van ons waagden de overtocht over deze wiebelende brug. Daarna verder naar Andermatt, waar we de Glacier Express namen naar Chur. Wij stapten in een eerste klas panorama wagon, die alleen voor ons gezelschap was.

De vrije dag hebben we ingevuld met een groepje van acht om de Schatzalp te bezoeken. Met de tandradbaan gingen we naar boven. Daar de bloementuin bewonderd en een wandeling gemaakt door het bos, met daarna een uitgebreide lunch. Eenmaal weer beneden gekomen wandelden we naar de Davosersee om ons te goed te doen aan bier en fris.

Het volgende hoogtepunt bracht ons naar Tirano in Italië. Na een heerlijke lunch met fantastische bediening, konden we plaatsnemen in de panorama wagon van de Bernina Express.

Bij het plaatsje Brusio kwamen we met de trein in een wokkel terecht. Wat een beleving om die hoogte zo te overbruggen. Via de Bernina Pas naar St.Moritz. Tijdens de rit uitte iedereen zich over het prachtige landschap. Bij Alp Grüm stapten we even uit de trein om te kijken naar de opgedroogde gletsjer en het stuwmeer.

In St. Moritz stond Peter ons op te wachten met de bus. De terugweg was bloedstollend met een enorm aantal haarspeldbochten, voor Peter een feestje!

Op donderdag de 16e juni begonnen we met de terugreis via Luzern aan het Vierwoudstedenmeer. Hier maakten we een stop om de stad te verkennen. Een wandeling over de zeer oude kapelbrug naar de pizzeria voor de lunch met het groepje van acht. Daarna wandelden we verder over de tweede houten brug en langs de onstuimige snelstromende rivier de Reuss. Vanaf de Museggmuur hadden we een geweldig uitzicht over Luzern.

Op naar de laatste nacht in Mulhouse. Daar werd onze chauffeur Peter toegezongen door vier dames die een toepasselijke tekst hadden geschreven op het lied ‘Peter, ik ben verliefd’.

Peter had dit nog nooit meegemaakt en was onder de indruk. Het werd een hilarische late avond met zwoele temperaturen aan het zwembad.

De laatste reisdag sloten wij af met een diner in Brabant.

Wij hebben zeer genoten van deze heerlijke reis. In zo’n korte tijd zoveel gezien van het prachtige Zwitserland. En dat met negen dagen mooi weer!