Bilstein Reis, 19-23 september 2023

VOV reis naar Bilstein 19 t/m 23 september 2023

Tekst en foto’s: Willem van der Graaf

Wegens succes vorig jaar is dit jaar weer een reis naar Bilstein in het prachtige Sauerland ondernomen. We vertrokken stipt om 09:00 op 19 september, iedereen was op tijd aanwezig en de chauffeur Marco was er klaar voor. Na een (verplichte) pauze aan de grens met Duitsland ging de reis voorspoedig verder naar Bilstein. In Hotel Bilstein aangekomen konden we gelijk aan de lunch in een aparte zaal die voor de VOV de hele week gereserveerd was. Op dag-2 zijn we in de ochtend met de bus naar de Warsteiner bierfabriek gegaan. Na een filmvoorstelling in een ronddraaiend theater over de geschiedenis van de fabriek en de techniek van het bierbrouwen kregen we in een treintje op wielen een rondleiding door de fabriek. Na de rondleiding kregen we een soepje en mochten we allerlei soorten bier proeven. In de middag hebben we in het stadscentrum van Winterberg rondgelopen en wat geshopt of op een terrasje gezeten. In de avond was er door het hotel een biljartcompetitie georganiseerd voor alle hotelgasten waar een aantal VOV-leden aan meededen. Op dag-3 hebben we in de ochtend een boottochtje gemaakt op het Biggemeer en ’s middags had de chauffeur vrij en konden wij ieder onze eigen weg gaan (een mooie wandeling in de directe omgeving van het hotel, een tukkie om bij te komen of vroeg aan het bier). In de avond was er in de pub van het hotel een Live Muziek avond met een Belgische band in lederhosen die voornamelijk Duitse Schlagers en Gouwe Ouwen zongen (gitarist, accordeonist en zanger). De sfeer was geweldig en er is veel gedanst.

Op dag-4 ging de bus naar een enorm overdekt winkelcentrum in Siegen waar men er lustig op los kon shoppen. We waren net op tijd terug voor de dagelijkse traktatie op koffie met gebak. Bij het avondeten stond de eigenaar van het hotel (Martin) eigenhandig de lekkernij van de week te bereiden: reuzengarnalen (gepeld!) in knoflookolie met een vleugje peper en peterselie erover. De avond was vrij om nog een laatste keer door te zakken en de koffers te pakken voor de volgende dag.

Dag 5 vertrokken we (weer stipt op tijd) om 9:30 op weg naar Voorschoten, waar we rond 15:15 aankwamen.

Al met al een zeer geslaagde reis, met dank aan Dik en Thea voor de organisatie!